En toen: de Rockies

4 juni 2018 - Jasper, Canada

Na een onweerachtige nacht in Edmonton werd de weg redelijk vroeg ingeslagen richting Jasper. Dit is een plaats in het gelijknamige Nationale Park waar ook wintersport gedaan kan worden. Aan het plaatsje zelf zijn we niet toegekomen doorperikelen met het vinden van een overnachtingsplaats en toen hadden we geen zin meer. We hebben en Streetview gekeken en we besparen ons de moeite.

Onderweg naar de bergen hadden we 250 km zijwind, eerst van rechts, later van links. Dat, gevoegd bij de spoorvorming in de rechterbaan, maakte dat ik nou toch wel wat vastzittende schouderspieren heb van het constant moeten bijsturen op onverwachte momenten. Na verloop van tijd kregen we de bergen in zicht (zie foto's), waardoor dit avontuur steeds werkelijker werd. Uiteindelijk reden we tussen de bergen het Nationale Park binnen. Onze van te voren bestelde passen deden wonderen, we mochten zo doorrijden. Voordat we naar Jasper zelf gingen, deden we eerst even een uitstapje naar opzij. Dat zal de komende dagen nog wel meer gaan gebeuren. Alles is zo duidelijk aangegeven en in de voorbereiding is al duidelijk geworden wat de punten zijn die je niet mag missen.

Het enige minpuntje was het vinden van een overnachtingsplaats. Omdat er in de voorbereidingen niet duidelijk bleek dat het al vol zou zitten hier, hadden we niet gereserveerd; een foutje bleek nu, want de enorme camping had alleen nog maar een paar plaatsen zonder stroom. Ze zagen dat er een camping verderop nog wel wat plaatsen met stroom waren, maar dan moesten we wel snel zijn, want het liep hard vol. En we konden alleen maar op een soort parkeerplaats staan, maar wel met stroom. Dat bleek helemaal niet naar te zijn, eigenlijk. Dus daar zit ik nu die verhaal te schrijven. Helaas is de zon intussen weg, en dan is het niet heel warm, zeker met dat windje, dus ik zit lekker binnen.

Omdat we toch wel een beetje schrokken van die camping, hebben we gelijk op internet gekeken naar de mogelijkheden voor morgen in Lake Louise. Dat wordt nog een dingetje, want daar kun je niet voor reserveren, dus je moet er niet te laat komen. En dat terwijl we onderweg een heleboel dingen willen gaan zien. We gaan dus morgen al vroeg op pad. Wel lukte het om voor de twee laatste dagen hier een plekje in Banff op de camping te reserveren, dus dat is een zorg minder. Als het morgen helemaal niet lukt, zijn er nog mogelijkheden buiten het park, maar dat is een uur rijden vanaf Lake Louise. We gaan het meemaken. Nu gaan we koken in de camper en dan maar vroeg op stok ...