Jasper National Park

5 juni 2018 - Lake Louise, Canada

Omdat we op tijd bij de volgende camping moesten zijn, werd de dag tijdig aangevangen, we reden al om acht uur weg. We hadden een stuk van 250 kilometer voor de boeg met veel punten waar je gewoon even moet stoppen. Zo was er een waterval in een kloof, er waren prachtige meren, vergezichten, bergen, rivieren, dieren, trading posts, gletschers, te veel om op te noemen. De foto's geven een wat duidelijker indruk.

Het was een dag met heel veel indrukken van een geweldig stuk natuur, dat heel benaderdbaar is gemaakt. Deze weg is in de jaren dertig als werkgelegenheidsproject aangelegd, puur voor toerisme, en daar plukken ze hier nu nog de vruchten van. Sommige dingen die we tegenkwamen onderweg waren gewoon zo druk/toeristisch dat we er maar vanaf gezien hebben, zoals een tocht naar een gletscher met een bus met enorme banden. Het zou te veel tijd gekost hebben. Een andere keer zagen we te laat dar er een afslag was en hadden we geen zin om te keren.

Wat volgens TomTom een ritje van drie uur moest worden heeft uiteindelijk achteneneenhalf uur geduurd. Bij de camping in Lake Louise aangekomen mochten we in de rij om te kijken of er plek was. Er waren elf gegadigden voor ons en het duurde best wel even, maar er was een plek, met elektra. Nadat we de nodige huishoudelijke zaken gedaan hadden, zoals het leeg laten lopen van de grey- en blackwater tanks (afvalwater en riool) en het bijvullen van de watertank van tweehonderd liter, zijn we naar het meer gereden. Ondanks het tijdstip van de dag nog een drukke bedoening. Als beloning kregen we uitzicht op een mooi meer met aan de oever een enorm hotel. In de verte zagen we wat enthousiastelingen in kano's varen en verder veel oost-Aziaten die in de weg liepen met hun selfysticks en geënsceneerde foto's aan het maken waren op de onmogelijkst plaatsen. Terug op de camping hebben we weer een heerlijke maaltijd gemaakt, af en toe onderbroken door het geraas van een trein van een kilometer die op vijftig meter afstand voorbij kwam. Na het eten hebben we nog een wandelingetje gemaakt naar het dorpje hier een kwartiertje vandaan. Onderweg werden we toch heel geconfronteerd met de realiteit hier. We liepen door het gedeelte van de camping waar tenten staan en daar was een hek omheen gemaakt met stroom om de beren weg te houden. Is toch wel raar en zijn we niet zo gewend, zeg maar. Het dorpje is eigenlijk meer op de wintersport toegericht en niet zo gezellig als de wintersportdorpjes die wij gewend zijn. We hebben nog een tijdje staan wachten of er een trein voorbijkwam, maar dat hebben we maar opgegeven. Twee uur later hoorden hem pas voorbijkomen, en 's nachts nog een paar keer, maar dat was niet heel storend.

Wat wel storend was was opnieuw een lekkage in de WC/doucheruimte. Dat kwam mogelijk door het goed bijvullen van de watertand, dus die hebben we maar weer voor een groot deel leeggespoeld, in de hoop het daarmee te stuiten. En wat nog irritanter bleek: de verwarming doet het niet meer. Als we die aanzetten gaat de airco aan met veel kabaal. Dat wordt dus koud vannacht, want het wordt 2 graden buiten.. We'll survive ...

1. Anton S de Bode:
    6 juni 2018
    Weer hartstikke mooi. Jullie koud terwijl het vandaag hier heerlijk warm is.
  2. Canada 2018:
    6 juni 2018
    Update: vanmorgen is het weer gelukt de kachel in orde te krijgen 😀
    Net een nacht te laat helaas 🤨