Eerste dag Calgary

29 mei 2018 - Calgary, Canada

Omdat er in zo'n stad nogal wat te zien is moet je soms gewoon maar je gevoel volgen en naar het eerste het beste punt gaan dat je herkent. Zo ging het vanmorgen ook bij ons. Na het wat magere, maar gratis ontbijt (dus waarom klagen, nietwaar?) zijn we naar een winkelcentrum in de buurt gelopen, waar OV-kaartjes te koop zouden zijn. Het werd een Levi's spijkerbroek en Starbucks. Op het naastgelegen CTrain station konden we twee dagkaarten uit een automaat krijgen, waarmee we heel de stad meer kunnen doorreizen. Het eerste doel werd -zoals aangegeven min of meer willekeurig City Hall. Dat bleek een goede zet te zijn, want van daar uit konden we naar het Olympic Plaza, dat is omgevormd in een mooi, gezellig parkje met de nodige herinneringen, waaronder een plaquette met daarop alle schaatsmedailles van 1988, met dus drie keer Yvonne van Gennip, 2x Leo Visser en Gerard Kemkers. Maar ook andere sporten natuurlijk.
De route vervolgde zich automatisch door Stephen Avenue, een autovrije straat met van alles en nog wat: kantoorgebouwen, mooie laagbouw, stands met eten, goede doelen of andere goedbedoelde spullen. Omdat het rond het middaguur was, liepen er best wel wat mensen op straat, maar omdat de temperatuur niet heel geweldig was (14-15 graden), viel het aantal wel mee.

Aan het eind van de promenade ging het rechtsaf richting Prince's Island part, midden in de rivier Bow gelegen. Omdat het voorjaar is, ziet alles er fris, groen en schoon uit, echt prachtig om te zien.

Na een Subway chickenwrap besloten we om het centrum even te laten voor wat het was en naar de Olympic Oval te gaan, de schaatstempel van '88. Uiteraard was er geen ijs meer, maar het was toch wel leuk om even op de publieke tribune van zo'n plek te staan. Er vielen me wel een paar dingen op: de borden met de wereld/baanrecords hingen nergens meer; er was op het middenterrein wel een aantal spandoeken opgehangen met Canadese schaatshelden, maar Ted-Jan Bloemen hing daar niet bij; in de hal waren een aantal etalages ingericht met foto's, beschrijvingen en kleding, maar het ging alleen maar over Canadezen. Omdat ze er niet omheen konden, was er een plaat waar Yvonne van Gennip toevallig nog op stond met haar 'Goud he' muts, maar nergens kwam verder iets Nederlands voor, zelfs geen Sven, die hier toch de nodige records heeft gereden, niets. Ik ben er van overtuigd dat wij dat in Nederland anders zouden doen, maar wie ben ik.

Daarna hebben we de tram weer terug genomen naar het centrum en daar een poging gedaan om Fort Calgery te bezoeken, maar dat was een teleurstelling. Dan maar weer de andere kant op naar de wijk Kensington. Dat zag er heel gezellig uit en hoewel we naar een gelegenheid hebben aangedaan, De Kensington Pub, houden we deze wijk in ons achterhoofd voor morgen.

Na een driekwartier durende busreis kwamen we uiteindelijk uitgewoond weer in het hotel terug, met tijd genoeg om dit verhaal nog te schrijven. Morgen doen we nog een dagje Calgary, waarschijnlijk naar Heritage Park.

P.S. Kijk ook eens op de pagina's Foto's, Video's en Kaart, want daar staan vaak meer items dan op de normale reisverhaal pagina's staan.

1. Anton S de Bode:
    30 mei 2018
    Ja zo'n spijkerbroek is in NL niet te koop, kwestie van genen???🤣🤔
  2. Canada 2018:
    30 mei 2018
    Hij was veel goedkoper hier ...
  3. Marijke:
    3 juni 2018