Illawarra coast

3 november 2016 - Huskisson, Australië

De streek ten zuiden van Sydney wordt ook wel de Illawarra Coast genoemd. Gekenmerkt door veel beschermde natuurgebieden, stijle kusten afgewisseld met prachtige halfronde zandstranden van enige honderden meters tot vele kilometers, baaien, dorpjes aan zee, uitgestrekte bosgebieden, industriegebieden, toeristische attracties en prachtige dieren.

Vandaag hebben we dat allemaal een beetje gezien. Het begon met het wakker worden op een camping met vrij uitzicht op de kust en de oceaan. Na niet al te lang dachten we walvissen te zien. De supertelelens werd erbij gehaald en ja hoor, walvissen die met hun vinnen op het water sloegen en boven water uit sprongen! Dat bleef voor ons gevoel uren doorgaan, tot ze in zuidelijke richting om de hoek van de kaap waren verdwenen. Ze zijn op dit moment met hun nieuwe jongen onderweg naar de rijke visgronden bij Antarctica.

Het volgende avontuur bracht ons in de plaats Kiama bij het blowhole. Dit is een op natuurlijke wijze ontstaan gat aan het eind van een steeds smaller wordende tunnel die het zeewater geeft uitgesleten. Golven die de tunnel in komen worden onder steeds hogere druk doorgedrukt en produceren af en toe en fontein uit het gat aan de bovenkant, wat spectaculaire beelden oplevert. We hebben genoten van het schouwspel.

Daarna reden we verkeerd bij een plaatsje aan de kust (Gerroa) waar we net vanaf de doorgaande weg een adembenemend uitzicht op hadden gekregen. We kwamen hierdoor uit bij een voetgangersbruggetje over de Crooked River, dat naar een ongelofelijk strand leidde. The Seven Mile Beach. Aan het begin van het strand werd er gewaarschuwd dat er geen honden werden toegelaten omdat er broedende strandvogels waten. Er was zelfs een bord waarop stond dat er een nest met twee eieren was die uitgerekend waren op 26 september ... toen hadden we de indruk dat het wel los zou lopen met die vogels. We hebben ruim een uurtje rondgebanjerd, hoewel het voelde als uren, waarin fantastische schelpen werden gevonden en voornamelijk vrijwel ademloos genoten werd. Vele honderden meters verder stonden een paar grote groepen mensen, naar we aannemen surfers, maar ze waren - op een na - niet actief op het water, terwijl de golven er beter uitzagen dan op Bondi Beach. Er waren aan het begin van het strand ook nog wat zonnebaders en dat was het. Verder was het helemaal leeg en voor ons! Dit is er echt zo een van: je had er bij moeten zijn, dit is niet uit te leggen. Zelfs ik heb voor een keer mijn schoenen uitgedaan en ben zelfs de zee in gelopen.

Aangekomen in onze bestemming van de dag, op een indrukwekkende 91 km. van waar we vertrokken, werd een reservering voor ons avontuur van morgen gedaan, in de plaats Huskisson. Nieuwsgierig geworden wat we gaan doen? Zoeken maar op Internet, of kijk naar een volgend verslag ... G'day from down under!