Jervis Bay

4 november 2016 - Huskisson, Australië

Als je op de kaart kijkt zie je meteen dat de Jervis Bay potentieel heeft. Nou, dat is in de realiteit ook echt zo. Wat is het hier ge-wel-dig!

Het begon al dat ik op de camping vanmorgen een kangoeroe tegenkwam die helemaal de weg kwijt was en in blinde paniek tegen het hek aan rende. Even later kwam ie in gestrekte draf voorbij. En dat gaat hard!  Daarna heb ik hem niet meer gezien.  Beter voor hem/haar.

De planning voor vandaag was dat we een stukje gingen varen. We hadden gisteren al kaartjes gekocht, voor een vrij groot schip waarmee we in de baai en ook een beetje daarbuiten naar walvissen zouden gaan zoeken. Wegens te weinig deelnemers werden we omgezet naar een kleinere boot, zo'n snelle met een grote opblaasrand en een hele zware motor. Er stond een vrij sterke wind, maar gelukkig was die aflandig dus gunstig voor ons. Overigens niet voor de bosbrand die een paar kilometer verderop woedde want die werd flink aangewakkerd door die wind. Daar is op een paar foto's wat van de zien. We hoorden eerst dat men dacht dat het een gecontroleerde brand was, maar later bleek dat niet het geval. Mogelijk zijn er twee woningen verloren gegaan en er waren 100 brandweermannen ingeschakeld om het vuur te stuiten. Gelukkig kwam het niet onze kant op. Branden in de Australische (eucaliptus- of Gumtree) bossen zijn berucht, omdat de bomen gom bevatten en daardoor echt brandbaar zijn en ook gassen in de stam kunnen bevatten, die de hele boom laten exploderen en daardoor het voor veel sneller om zich heen laten grijpen.

Al toen we halverwege de baai waren bleek dat er een aantal bultrugwalvissen in de baai zwommen, waardoor we niet buitengaats hoefden, een verademing voor sommigen. We mochten niet dichter dan 300 meter in de buurt komen, wat dus best nog een eind weg is. Met een ingezoomde 500 mm telelens op een hobbelend bootje is het haast geen doen om op het juiste moment een goede foto te schieten, maar ik heb vele pogingen gedaan. (ik zou zeker even de foto's bekijken, hoewel de walvisfoto's me een beetje tegenvallen)

Na afloop hebben we nog genoten van een heerlijke Fish & Chips en een mooie wandeling over het strand terug naar de camping, die we bewust op loopafstand hadden gekozen.