Schapen en de stad

6 november 2016 - Murrumbateman, Australië

Een vroege schapenscheeractie maakte dat ik ingezet werd als apprentice farmhand. Er moesten een aantal schapen rond hun achterwerk kaalgeschoren worden opdat dat schoon bleef. Ook moesten er een paar behandeld worden tegen vliegenlarven rond die plek. De schapen werden eerst in verdeelhokken gedreven en daarna een voor een bekeken of een behandeling nodig was. Als dat het geval was moesten ze worden gegrepen, op hun kont gezet en naar het scheerapparaat gesleept worden. Leuk werk, dat ik ook redelijk onder te knie kreeg (op dat scheren na natuurlijk) maar dit waren vaak nog maar kleintjes :)

Daarna werd met de Ute (open laadbak wagen) rondgereden om blokken met mineralen te distribueren waar de schapen aan kunnen likken om ze binnen te krijgen. Aan mij de eer om iedere keer de hekken open en dicht te doen. Vond ik prima tot Nico dacht dat ik ergens van schrok en vroeg of ik slangen zag. Toen ben ik iets beter gaan uitkijken :(

De middag werd gebruikt om de lay-out van Canberra te bekijken. Een bezoek aan de 800 meter hoge Mount Ainslie is daar heel geschikt voor, want dan kijk je over de hele stad uit, voornamelijk op de speciaal hiervoor aangelegde brede avenue's die van het War Memorial naar het oude en nieuwe Parlementsgebouw leiden. Annemarie en Dick durfden het aan om de afdaling van de berg naar het War Memorial te voet te doen. Het stuk dat wij ze zagen doen zag er eng uit, want dat was namelijk niet het officiele pad en ze hadden niet helemaal de goede schoenen aan. Later kwamen ze op het juist pad en ging het makkelijker, zo hoorden we toen we ze onder aan de berg opvisten. Een bezoekje aan het oude en nieuwe Parlementsgebouw was wat lastig, want het was zondag en rond sluitingstijd, maar we hebben bij allebei de gebouwen wel een wandelingetje gemaakt. Ter afsluiting hebben wij bij een Turks restaurant gegeten en de tocht van een uur terug afgelegd.