Tidbinbilla

7 november 2016 - Murrumbateman, Australië

Tijdens mijn vorige bezoek aan Australie heb ik een bezoek mogen brengen aan het Tidbinbilla Nationale Reserve in de buurt van Canberra. Vandaag was het na 42 jaar weer zover. In 2003 is een enorm gebied in de buurt van Canberra, waaronder dit gebied, door een enorme bosbrand in vlammen opgegaan. Nog steeds is te zien dat bomen schade hebben geleden, omdat de onderste 4-5 meter van de stammen nog geblakerd zijn, maar de bomen hebben een kroon vol bladeren, dus hebben het overleefd. Dit schijnt een van de kenmerken te zijn van Gumtrees, dat kunnen overleven van een bosbrand.  De natuur zag er 13 jaar na de ramp weer gewoon volwaardig uit.

In het Reserve zijn verschillende gebieden ingericht waar dieren een groot stuk hebben om vrijelijk te leven. Zo is er een koalabos, een emoegebied en zijn er kangoeroegebieden en vijvers met vogelbekdieren. Door al die gebieden zijn wandelpaden aangelegd met ook nog allerlei informatievoorziening, waardoor het interessante wandelingen zijn. Vooral de kangoeroe met een Joey (jong) in haar buidel was leuk.
Het reservaat was erg veranderd sinds mijn eerste bezoek, maar toch ook weer een leuke hernieuwde ontmoeting.

De heen en terugweg waren wel lang, maar Nico vertelde ook geregeld wat hij overal in de loop van de jaren daar had meegemaakt. 's Avonds hebben wij een pastamaaltijd gemaakt in zijn keuken en gezellig in zijn veranda gegeten.