The Sydney Opera House & Manly Beach

30 oktober 2016 - Sydney, Australië

Goed uitgeslapen en na een heerlijk zelfgemaakt ontbijt werd rond elf uur op zondag de bus genomen naar Circular Quay, startpunt van veel ferries en de plek waar the Eighth wonder of the World ligt: the Sydney Opera House. Hoewel Marijke in eerste instantie dacht dat het veel kleiner was dan ze zich had voorgesteld, bleek dat uiteindelijk wel mee te vallen. Voor het eerst in het vijftigjarig bestaan waren er dit weekend buitenvoorstellingen, waarvoor op de trappen en het plein daarvoor de nodige dranghekken, geluid- en lichtinstallaties en stoelen stonden. Dit hinderde gelukkig nauwelijks.

Na een rondje om het gebouw, waarbij de details uitvoerig werden bekeken en ook de prachtige omgeving in ons werd opgenomen, werd er een drankje op een van de terrassen bij het water genomen. Na goed overleg werd besloten dat de volgende bestemming Manly Beach zou worden. Drie minuten nadat we op de ferry naar Manly stapten vertrok ie al, mazzel. Een prachtig tafereel trok aan ons voorbij: het Opera House, de Ferry warfs van Circular Quay met de skyline daarachter van kantoorreuzen van ruim 100 meter hoog, de 200 jaar oude Botanic garden (uit 1816 inderdaad), de Navy Yard en de buitenwijken die ook tot aan de rand van baai zijn gebouwd.

Bij de monding van de baai waar we langs moesten stond een aardige zeedeining, die nog wat leuke spray over de boeg veroorzaakte die wat mensen verraste ... het was toch een grote pont met een spitse boeg, maar het lukte de kapitein toch met een kleine koerswijziging

Het dorpje Manly is alleraardigst. Gemoedelijk qua sfeer, niet zulke hoge gebouwen, vriendelijke mensen, een aantal Art Deco gebouwen en een heus surfstrand. Er was denk ik door te harde aanlandige wind niet erg goed te surfen en het water was erg koud (volgens de meisjes die wel met hun grote teen in de zee zijn geweest). Ik heb slechts één surfer een aantal seconden op zijn board zien blijven staan, terwijl er toch tientallen in het water lagen. Er was wel een haaienwaarschuwing opgehangen ...

Na nog een wandelingetje door het dorp haalden we weer toevallig net de Ferry terug naar Circular Quay. Van daar uit werd de stadswijk The Rocks bezocht. Dit is een ouder gedeelte van de stad met vooral veel horeca en kunstwinkeltjes. De markt die er kennelijk de hele dag was geweest werd net beëindigd, dus dat scheelde weer een uur slenteren. Het begon toen voor het eerst een beetje te miezeren, wat maakte dat we in een Duitse biertent terecht kwamen, die ons uitstekend beviel, dus daar hebben we maar gewoon gegeten. Nou ja, gewoon ... we kregen een schnitzel van een kilo (uit één stuk). Was echt goed, een aanrader. Na nog een bustocht en een hernieuwd bezoek aan een lokale supermarkt voor het ontbijt konden we eindelijk rond negen uur de beentjes gaan strekken in het appartement. Moe naar voldaan, zoals ze dat zeggen.  Truste!

1. Yvon:
    30 oktober 2016
    Lieve vakantiegangers,

Ontzettend leuk om jullie reisverhalen te lezen. De nu al vele foto's erbij maakt het plaatje compleet. Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben de eerste dagen! Geniet ervan. Ben benieuwd naar het volgende verhaal en beeldmateriaal. Veel liefs daar down under.